Az online marketing fogalma más néven az Internetes marketing, vagy digitális marketing. Az online marketing olyan marketing tevékenység, amely az Interneten keresztül éri el és szólítja meg az érdeklődőket, és online eszközök segítségével épít kapcsolatot a célközönséggel. Előnye, hogy éjjel-nappal működtethető és folyamatosan méri az eredményeket, nyomon követhető a marketing folyamat.
Az 1990-s években megjelent Internetes weboldalak a vállalkozás önálló marketing részét képezték. Akkor még viszonlag kevés honlap volt, és kis marketing tevékenység is elég volt a látogatottság eléréséhez. Az újdonság erejével hatott ha egy vállalkozás honlap készítés kivitelezésébe fogott és a honlapja elindult.
Ma már nem így van, ezért a fejlődéshez szükség van az online marketing tudás elsajátítására és az online marketing eszközök tudatos használatára, fejlesztésére, a folyamatos internetes jelenlétre. Az emberek az interneten keresnek rá a problémáikra, termékekre, körbe néznek a webáruházakban, összehasonlítják a termékeket és a szolgáltatásokat. Éppen ezért onlinet lehet a legkönnyebben elérni őket a megfelelő marketing üzenetekkel.
Miért előnyös az online marketing?
A TV reklámok és az óriásplakát reklámok drágák egy kisvállalkozás számára, és annak ellenére hogy sok embert lehet velük elérni, az eredmény nem biztos hogy megtérül. Ellenben az online marketing eszközökkel pontosabb célzással juttathatjuk el az üzenetünket a célcsoportnak. Az emberek akár célcsoportra szabott üzeneteket és képeket látnak, ami növeli a hatékonyságot és ezáltal több megrendelést és több ügyfelet szerezhet a vállalkozás.
A professzionális weboldal készítés segítségével nagyon sok érdeklődőt szerezhet egy vállalkozás, ezért fontos, hogy minél több cégnek legyen saját weboldala.
Az online marketing előnye a hagyományos és offline marketing eszközökkel szemben. hogy könnyebben, gyorsabban, olcsóbban lehet elérni az embereket,. Ráadásul az emberek 80%-a elérhető online platformokon. A digitális marketing eszközök előnye a mérés, a hirdetéseknél alkalmazott ROI mutató, a befektetésarányos megtérülés. A marketing folyamatról pontos adatok jönnek létre, és ezeket elemezve optimalizálhatjuk a marketingünket tovább javítva az eredményeket.
Online marketing stratégia
Az online marketing stratégia kidolgozása és megtervezése kulcs fontosságú feladat. A digitális marketing területén egységes üzeneteket kell megosztani mind a design mind a tartalom szempontjából.
A legfontosabb online marketing eszközök
Weboldal, céges honlap – cikk a weboldal típusokról, Weboldal statisztika (Google Analytics, Search Console, Hotjar), Keresőoptimalizálás és keresőmarketing (SEO), Google ADS hirdetés (PPC hirdetés), Facebook hirdetés, Reklám banner, Linképítés, Hírlevél, Partnerprogram, Blogok, Fórumok, Wikipédia.
Saját weboldal
A legjobb online marketing eszköz a saját weboldal, a céges honlap. A weboldal a vállalkozás alapvető kommunikációs eszköze amely éjjel-nappal elérhető és tájékoztatja a látogatókat a szolgáltatásokról, az elérhetőségekről, a termékekről, és a weblap segítségével könnyebb a kapcsolatépítés, a márkaépítés és a bizalom építése a vállalkozás iránt.
Egy jó weboldal folyamatosan érdeklődöket hoz a vállalkozásnak, könnyen megtalálják a Google keresőben és bizalmat kelt a látogatóban. Ezért a weboldal készítés alatt ügyelni kell a részletekre és a célcsoportnak megfelelő weboldal megtervezésére és elkészítésére amely történhet WordPress cms rendszerrel is.
A jó weboldal
A jó weboldal folyamatosan kommunikál, értékes tartalomat biztosít az érdeklődők részére és bizalmat épít. Akkor lesz sikeres a weboldal, ha a célcsoport látgoatói megtalálják rajta amit kerestek és interakciót váltanak ki belőlük. Azaz felveszik a kapcsolatot a honlap tulajdonosával, megrendelik a kínált szolgáltatást vagy terméket, továbbá olyan hasznosnak érzik, hogy megosztják vagy elmentik a kedvencek közé.
Keresőoptimalizálás SEO
A keresőoptimalizálásra azért van szükség, mert rengeteg weboldal van és egy újonnan induló honlappal viszonylag nehéz lenne előre kerülni a keresőkben vagy a Google keresőben. A keresőoptimalizálás célja, hogy minél több releváns kereső szóra, kulcsszóra megtalálják a weboldalunkat az érdeklődők, minél több látogató érkezzen a weboldalra.
A SEO előnye, hogy folyamatosan hozza a látogatókat a weboldalra, stabil és állandó elérést biztosít, eredményes rövid és hosszú távon egyaránt. A honlap látogatottságának növelésével a vállalkozás bevétele is növekedhet, ezért az egyik legjobban megtérülő befektetés a weboldal keresőoptimalizálás.
A keresőoptimalizálás eredménye képpen egyre több kulcsszóra és kereső kifejezésre amit a látogatók beírnak a Google keresőbe a találati lista elején jelenik meg a weboldal. Az eredmények eléréséhez szükség van a jó tartalomra amely hasznos a látogatóknak és linképítésre, amikor is más honlapok hivatkoznak a vállalkozás weblapjára.
PR cikk marketing
A PR cikk olyan fizetett marketing cikk, amely nagy látogatottságú ismert weboldalon, webportálon vagy hírportálokon jelenik meg, és kimondottan a megrendelő vállalkozását vagy tevékenységét mutatja be. Jobb esetben a megrendelő weboldalára mutató értékes hivatkozást is tartalmaz. Nagyon lényeges, hogy a cikk illeszkedjen a publikáló weboldalhoz és jó minőségű legyen.
Hátránya, hogy a híres webportálok és hírportálok nagyon drágán kínálják ezt a hirdetési és megjelenési formát, ezért ez a díj akár száz ezres vagy milliós összeg is lehet. További költsége, hogy megfelelő szövegíró is szükséges lehet a tartalom megírásához, és jó ha professzionális képeket is biztosítunk a cikkhez. Ezek szintén plusz kiadástt jelentenek.
Viszont ha körbe nézünk az Interneten, találhatunk olyan partner honlapokat ahol lehetőség van ingyenes megjelenésre vagy jóval kedvezőbb áru megjelenésre is.
PPC fizetett hirdetések
A fizetett hirdetések gyors eredményt hoznak, ezért gyakran alkalmazzák a vállalkozások. A fizetett PPC hirdetéseket a Google hirdetések és a Facebook hirdetések ben használhatjuk és újabban az Instagram felületén is hirdethetünk. A hirdető a kattintásokért fizet, ezért lett PPC a neve. A PPC az angol Pay Per Click kifejezése rövidítése.
A Google Hirdetéseknél kulcsszavakat kell megadni, amelyekre a hirdetést szeretnék megjelentetni. Ezek a hirdetések a találati lista tetején (ritkábban az első oldal közepén-alján) jelennek meg. A Facebook hirdetések esetén a célcsoportot nagyon sok szempont szerint szűrhetjük (kor, lakhely, nyelv, érdeklődés, stb.)
A PPC hirdetések egyfajta licitrendszerben működnek. A Google Hirdetések esetén például meg kell adni, legfeljebb mennyit vagyunk hajlandóak fizetni egy kattintásért. Ennek megfelelően a PPC hirdetések ára nagyban függ attól, mekkora a verseny az adott szegmensben, mennyire sokan hirdetnek ugyanazokra a kulcsszavakra, célcsoportra.
A fizetett online hirdetések nagy fegyvere a remarketing. Akkor beszélünk remarketingről, amikor a hirdetésekkel kifejezetten azokat célozzuk meg ismét, akik egyszer már érdeklődtek az üzenetink, szolgáltatásunk vagy termékünk iránt. Például jártak a honlapunkon, kattintottak már korábbi hirdetésre. A remarketing kampányok legtöbbször nagyon költséghatékonyak, a konverziós arányunk pedig magas.
Reklám bannerek
A reklám bannerek honlapokon megjelenő képes hirdetések. A képes hirdetések nagyon régóta jelen vannak. Régen sok animált gif hirdetés volt látható, mert az animáció jobban felkelti a látogatók figyelmét és a hirdetésben megjelenő tartalom is változik. A bannerek főleg nagy látogatottságú webportálokon és hírportálokon jelennek meg sok másik banner mellett, de van lehetőség PR cikkben megjelenített reklám bannerre is, amely jóval kedvezőbb átkattintási aránnyal rendelkezhet.
Tartalommarketing
A tartalommarketing napjaink egyik fő online marketing eszköze, de már sokkal korábban kialakult. Lényege, hogy hasznos tartalommal készítjük el a weboldalt, folyamatosan újabb hasznos tartalmakat készítünk, edukáljuk a látogatókat és olyan témákról írunk vagy készítünk videókat, amelyek érdeklik az embereket, elolvassák, megnézik és visszatérő látogatók lesznek.
Közösségi média marketing
A közösségi média (social media) a Facebook, az Instagram és a Tiktok az online közösségi média platform, ahol a legtöbb ember jelen van és elérhető. A legtöbb ember naponta több órán keresztül használja ezeket az online felületeket, ezért nem szabad kihagyni ezeket és a vállalkozásoknak jelen kell lenni.
Hírlevél mint marketing eszköz
A hírlevél az egyik legtöbbet használt online marketing eszköz. Szinte mindenki találkozott már vele, aki online vásárolt már könyvet az egészen biztosan. Sok helyen írták már, hogy vége van, de ez nincs így. Érdemes kihasználni a hírlevélben rejlő lehetőséget.
Az online marketing előnyei
Az online marketing és a digitális marketing eszközök előnye a mérés. A marketing folyamatról pontos adatok jönnek létre, amelyeket eltárolhatunk és ezeket elemezve optimalizálhatjuk a marketingünket tovább javítva az eredményeket. A weboldal méréséhez a Google Analytics szoftver használható és a Search Console.